Sinapsi és un Mètode creat l’any 1974 per Guy Aznar orientat a resoldre problemes de certa envergadura dins l’empresa.
El mètode defineix unes funcions, uns grups per exercir-les i una seqüència d’actuació, cobrint tot el procés des de l’elecció del problema fins a la implantació de la solució.
Funcions
La sinapsi distingeix tres nivells de funcions que s’atribueixen a diferents grups:
- decisió – exercida pel Grup d’Estat Major
- realització – exercida pel Grup de Realització
- creació – exercida pel Grup de Creativitat i el Grup d’Intersecció.
Grups
- Grup d’Estat Major (GEM)
- composat pel Comitè de Direcció o algunes persones amb elevat poder decisori.
- Grup de Realització (GR)
- és la persona per a qui treballa el Grup de Creativitat, el seu interlocutor i el seu client
- composat per dues persones, normalment directius, un dels quals és el responsable del servei o departament afectat pel problema
- ha de transformar en idees pràctiques les propostes del Grup de Creativitat.
- Grup de Creativitat (GC)
- es cuida de la producció d’idees i de la primera fase d’intersecció
- composat per l’animador i els participants
- s’aconsella que no inclogui l’expert, que podria inhibir el grup.
- Grup d’Intersecció (GI)s’encarrega d’adoptar les idees i oferir solucions
- composat pel client, l’animador del GC i un expert escollit pel client.
Seqüència de Sinapsi
La seqüència en que intervenen aquests grups i les actuacions que fan en cada moment són:
- Grup d’Estat Major
- Escull el problema, en funció de la política i l’estratègia de l’empresa.
- Grup de Realització
- Aïlla el problema, eliminant indefinicions i ambigüitats i, si el problema és complex, defineix quines parcel.les s’abordaran.
- Recopila la informació disponible, dins i fora de l’empresa, per facilitar-la a GC.
- Formula el problema de manera que el GC el pugui comprendre.
- El reformula a partir de les observacions del GC.
- Grup de Creativitat
- abandona el camp de la realitat (allunyament)s’aparta del problema buscant idees originals
- separa judici i la creativitat
- utilitza tècniques de creativitat com ara el Brainstorming, plantejant-se que tot és possible (“perquè no?”), etc. per a produir idees.
- cerca l’estímul
- busca estímuls allunyats del problema
- capta aquells que puguin aportar solucions
- per fer-ho usa tècniques evocadores com ara Sleep-writing, Paraula a l’atzar, Fragmentació, Analogies, Empatia (identificar-se personalment amb parts o elements del problema, com un joc de “rol”), projectar a partir d’estímuls visuals (taques, formes abstractes), somniar.
- fa la intersecció (primera fase)
- connecta els estímuls amb la realitat, evitant el pensament negatiu
- estableix relacions successives per acostar les idees a la solució
- escolta repetidament les gravacions fetes durant l’allunyament, per captar-ne les parts interessants.
- el procés de producció d’idees i intersecció és cíclic: estímul-allunyament-idees-intersecció.
- abandona el camp de la realitat (allunyament)s’aparta del problema buscant idees originals
- Grup d’Intersecció
- Rep les idees del GC i fa la intersecció (segona fase).
- La presència de l’expert ajuda a acostar més les idees al problema.
- Produeix solucions com a conseqüència de les interseccions.
- Grup de Realització
- Fixa els criteris per discriminar entre les solucions i avaluar-les. Les avalua.
- Selecciona les solucions que es presentaran al GEM.
- Redacta un informe al GEM justificant les solucions escollides.
- Grup d’Estat Major
- Escull la solució definitiva.
- Ho comunica al GR pel seu desenvolupament.
- Grup de Realització
- Du a terme un primer desenvolupament de la solució acordada.
- Pot designar un responsable encarregat del procés d’innovació.
Característiques del grup de creativitat de Sinapsi
- Polarització: orientació a l’objectiu
- Dimensions: 6 persones (animador i 5 participants)
- Heterogeneïtat: membres amb diferents formació, pla professional, personalitat, sexe, etc. per enriquir els punts de vista i enfocaments.
- Estratificació: membres de diferents nivells jeràrquics per diversificar la visió, sempre que no resti eficàcia al grup.
- Participació: hom recomana sessions setmanals de menys de 3 hores o mensuals en seminaris tancats de 2 o 3 dies.
- Permeabilitat: el grup manté els mateixos membres durant tota la seva existència.
- Autonomia: quant al funcionament, el GC és autònom i es reuneix, a poder ser, en local propi fora de l’empresa. Quant als objectius, li venen fixats.
- Control: el grup s’auto-controla. En l’empresa, reben el mateix tracte que qualsevol altre.
- Flexibilitat: el grup organitza les seves activitats i decideix l’existència o no de procediments interns que regulin la seva activitat.
- Estabilitat: la seva vida es fixa en dos anys, sempre amb els mateixos membres. Les reunions es fan sempre amb tots els membres.
- Comunicació: és important que sigui bona, amb l’ús d’expressions positives, escoltant activament els altres i fixant-se fins i tot en la comunicació no verbal.
- Confiança: a tres nivells: en que el grup tindrà èxit, en que les idees pertanyen al grup i en que un mateix és creatiu
- Clima: necessitat de cohesió, optimisme i seguretat en l’èxit. Es considera que afecta tant als resultats del grups que fins i tot es proposa mesurar-lo.
- Cohesió: indica bon funcionament i és conseqüència de les altres dimensions grupals.
Bibliografia
- Extret de © Alfredo Muñoz Adánez, “Métodos Creativos para Organizaciones“, Cap.5, pàgs 60-72, Ed. Eudema, Madrid,1994 – Adaptació: Sèrie Tècniques de creativitat d'innovaforum