Biografies dels creadors de les tècniques de creativitat

Allen, Myron S.

Juntament amb Fritz Zwicky van crear la tècnica Anàlisi Morfològica.


Altschuller, Genrich S.

Enginyer rus, creador de la tècnica TRIZ. L’any 1946, amb 22 anys, era examinador de patents de l’Armada soviètica i ja havia revisat prop de 200.000 patents classificant-les pel seu principi inventiu, per la forma de resoldre el problema. Això el va portar a catalogar una sèrie de passos necessaris, presents en la majoria de les invencions i que podien aplicar-se a qualsevol nova invenció que es volgués escometre.

A partir d’això, va escriure una carta a Stalin proposant algunes idees per a millorar la tecnologia soviètica, motiu pel qual fou empresonat (per pretendre que lo soviètic no era perfecte!). Allà va tenir la oportunitat de perfeccionar les idees i desenvolupar la Teoria per a la Resolució de Problemes de tipus Inventiu, més coneguda per TRIZ.


Aznar, Guy

Creador, el 1974, de la tècnica Sinapsi, que, segons el propi autor, és la decantació d’unes dades empíriques obtingudes a través d’una pràctica continuada durant diversos anys de treball.


Crawford, Robert P.

Creador de la tècnica Llista d’atributs. Crawford va ser profesor a la Universitat de Kansas, als anys 30. Probablement va ser el primer en donar un curs a nivell universitari sobre la producció deliberada d’idees creatives. El seu llibre Direct Creativity With Attribute Listing, publicat el 1952, recull els apunts del seu curs.

Posteriorment publicà Techniques of creative thinking (Hawtorn books, Nova York, 1954) i Training creative thinking (Rinehart and Winston, Nova York, 1971 – Traducció al castellà “Estrategias para la creatividad”, Ed. Paidós, Buenos Aires, 1980).


De Bono, Edward

Està considerat una de les màximes autoritats mundials en temes de pensament i creativitat. Autor de més 50 llibres que han estat traduïts a prop de 30 idiomes diferents. Creador de múltiples conceptes (Pensament Lateral , pensament paral·lel, provocació,…) “eines” ( PO, PMI, CAF, …), tècniques de pensament ( Sis barrets per pensar, Lògica fluida, …), algunes de les quals han estat formalitzades en cursos o productes comercials. Els seus mètodes són aplicables tant en l’ensenyament en escoles primària com per alts executius en grans corporacions, governs, etc. Les seves idees es basen en la comprensió de la ment com un sistema auto-organitzador d’informació.

A la seva web s’hi pot trobar informació completa sobre ell, la seva obra, cursos, productes, etc


Eberlee, Bob

Creador de la tècnica Scamper, mnemònic creat per ell a partir de la llista de verificació verbal originada per Alex Osborn.


Geschka, Horst

Nascut el 1938, es dedica des de meitat dels seixanta a I+D i a gestió de la innovació. Va treballar durant 14 anys al Battelle-Institut a Frankfurt, on va dur a terme molts estudis pel BMFT així com assessories sobre estratègia i innovació per a la industria. En aquesta època va interessar-se de manera decisiva pels fonaments del desenvolupament de mètodes per a la gestió de la innovació (tècniques de creativitat, mètodes de valoració, tècnica d’escenaris, etc.). Junt amb col.legues del Batelle Institute van crear la tècnica del Brainwriting, una variant del Brainstorming. És professor honorari a TH Darmstadt i president de la Verbands Deutscher Wirtschaftsingenieure (VWI). És director de la colecció “Gestió de la innovació i la tecnologia” de l’editorial Springer.


Gordon, William J.J.

Inventor de la Sinèctica, publicada el 1961 en el seu llibre Synectics. The development of creative capacity. La tècnica va ser posteriorment perfeccionada per George M. Prince. Ambdós van partir d’experiències realitzades a Synectics. Inc, companyia creada per ells el 1960 i dedicada a la invenció, a l’estudi del procés inventiu i a l’ensenyament.


Grossman, Steve

Desenvolupador de la variant Super herois, una versió de la tècnica Fonts Alfabètiques.


Haefele, John

Inventor de la tècnica Bloc de Notes col.lectiu (Collective Notebook).


Koestler, Arthur

Filòsof i escriptor. Va enunciar el principi de la Bisociació. Nascut a Budapest el 3 de setembre del 1905, Arthur Koestler va ser novel·lista, activista polític i filòsof social. La major part del seu treball estava completament fora de sintonia amb els punts de vista dels principals corrents. No només va arribar a respostes diferents a les qüestions comuns. Qualsevol pot fer-ho. En comptes d’això, Koestler respongué o intentà respondre qüestions importants que els altres ni tan sols es plantejaven. Aquest és sovint els signe d’un veritable geni creador.

El resultat de la seva originalitat és un conjunt desigual d’idees i conclusions. Algunes de les seves idees es poden considerar brillants, com el seu treball sobre la creativitat. Algunes idees ens repten a reajustar el nostre pensament per poder copsar la seva importancia. I altres idees són senzillament bestieses. Però, valorades en conjunt, mereixen que es considerin seriosament.

L’any 1981 s’assabentà que patia una leucèmia. Es va convertir en vice-president d’Exit, l’Associació per l’Eutanàsia Voluntària. El 1983 es va suïcidar a Londres juntament amb la seva dona Cynthia.

Simple però mai simplista, Koestler tenia un talent extraordinari: dir coses intel·ligents d’una manera simple. Algunes frases seves són:

  • La Creativitat no crea quelcom del no-res sinò que, més aviat, recombina idees que ja existeixen separadament.
  • La catàrsis emocional i la il.luminació intelectual són elements complementaris i indispensables de la creativitat humana.
  • La Creativitat és un tipus de procés d’aprenentatge en el que el professor i l’alumne estan ubicats en el mateix individu.
  • La veritable creativitat sovint comença allà on acaba el llenguatge.
  • Quan més original és un descobriment, més obvi sembla després.

Una biografia molt completa es pot trobar aquí.


Matsumura, Yasuo

Presidente de Clover Management Research al Japó, que va desenvolupar el Diagrama de la Flor de Lotus.


Osborn, Alex

Publicista. Inventor de la tècnica del Brainstorming, la primera que va buscar la producció d’un estat mental propici per a la generació d’idees. En el seu llibre Applied Imagination publicat el 1953, no només va posar a punt una tècnica que encara avui en dia continua essent la més utilitzada i combinada, sinó que va intuir i va enunciar diversos principis bàsics de la creativitat.


Prince, George M.

Perfeccionador de la Sinèctica creada el 1961 per William J.J. Gordon. Ambdós van partir d’experiències realitzades a Synectics. Inc, companyia creada per ells el 1960 i dedicada a la invenció, a l’estudi del procés inventiu i a l’ensenyament.


Vance, Mike

Creador de la tècnica Sensanation. Nascut a Greenville, Ohio, s’ha dedicat sempre a la recerca de les claus que bloquejen el procés del pensament creatiu. Cap als anys 70 va començar a parlar sobre “pensar fora dels motllos” popularitzant la frase Think Out of the Box. Va treballar amb en Walt Disney als inicis de Disney World. Va ser degà de la Universitat Disney on dissenyà els programes de formació de directius. S’encarregà del desenvolupament organizatiu de Walt Disney Productions, Disneyland i Walt Disney World.

Actualment és president de la Creative Thinking Association of America organització que va fundar juntament amb Diane Deacon, per estimular l’impuls creatiu en tothom, donant recursos per alliberar el potencial humà. Amb ella ha escrit els llibres sobre creativitat Think Out of the Box, Break Out of the Box i Raise the Bar.

Se’l considera un dels més destacats innovadors en desenvolupament directiu, formació i creació de cultura corporativa. El diari USA Today l’ha nomenat com un dels oradors més sol.licitats dels Estats Units.


Warfield

Creador de la tècnica Mètode 635.


Zwicky, Fritz

Excèntric astrònom suís-americà, creador de la tècnica Anàlisi Morfològica. Va ser professor d’Astronomia del California Institute of Technology (Caltech). Va estudiar les supernoves extragalàctiques i la distribució de galàxies a Coma Berenices. Fou el primer en considerar els efectes gravitacionals dels objectes extragalàctics, l’any 1937.

Zwicky tenia una personalitat difícil i, intencionadament, intimidava el seu colega Baade. I també era afeccionat a anomenar a la gent “bastards esfèrics”, perquè eren bastards te’ls miréssis per on te’ls miréssis. Acostumava a rondar pels vestíbuls de l’edifici d’astronomia de Caltech (Robinson Hall), adreçant-se als estudiants nous amb la pregunta “I tu, qui coi ets!?”.

Referents a l’Anàlisi Morfològica va publicar els llibres Morphological creativity (Nova York, Interscience, 1948) i Discovery, invention, research through morphological approach (Mc Millan, 1969).

© Sèrie Tècniques de creativitat d'innovaforum