Formant futurs emprenedors

Formant formar futurs emprenedors dins del Campus Ítaca de la Universitat Autònoma de Barcelona UAB amb un taller d’Emprenedoria gamificada.

Formant futurs emprenedors 2022

Es pot fer viure l’aventura d’emprendre sense moure’s de l’aula?

Definitivament sí.  Els participants del Campus Ítaca de la Universitat Autònoma de Barcelona #UAB de l’edició d’enguany ho han experimentat amb intensitat.

Des d’Innovaforum hem col·laborat novament amb la professora Carme Casablancas, co-autora del joc Biznelis, a dinamitzar aquesta sessió gamificada en l’àmbit d’Empresa i Emprenedoria.

Formant futurs emprenedors. Gràcies al joc, els participants viuen la complexitat de gestionar i fer créixer una empresa. Els cal debatre amb els companys d’equip per prendre decisions tenint en compte els objectius, el mercat, els clients, la competència, les finances, els recursos disponibles,… Tot un viatge emocional i intel·lectual!

Completem la sessió amb una estructuració de totes les aportacions dels alumnes participants, que sovint ens sorprenen per la seva agudesa, precisió i originalitat.

Aquesta és la base per a reflexionar sobre l’experiència que han viscut, lligar-ho amb la formació teòrica que també reben en el Campus i poder extreure’n aprenentatges que el dia de demà els seran molt útils si volen emprendre.

El Campus Ítaca gestionat per la Fundació Autònoma Solidària de la UAB està destinat a noies i nois que han acabat 3r d’ESO amb l’objectiu d’incentivar-los a continuar la seva formació un cop finalitzada l’etapa obligatòria i acostar l’alumnat a la Universitat. 

Ep! Quin servei és aquest?

Innovació en Models de negoci sostenibles: una clau per a l’èxit

Innovació en models de negoci sostenibles

SÍNTESI

Les empreses ja no podran ignorar més la sostenibilitat, que haurà de passar a ser part integral de la seva estratègia i operativa, desenvolupant Models de negoci sostenibles.

Aquest article analitza com la sostenibilitat impactarà sobre la forma de fer i de ser dels negocis, per després esbossar estratègies per triomfar en aquest nou escenari, que ja és aquí.

INNOVACIÓ EN MODELS DE NEGOCI SOSTENIBLES

La Innovació en Models de Negoci Sostenibles (SBMI) es pot definir com un canvi en la forma com una empresa opera per crear impactes positius o reduir conseqüències negatives per a la comunitat, la societat i l’entorn, i està caracteritzat per:

  • la incorporació en la proposta de valor existent de principis o objectius sostenibles,
  • l’extensió del concepte de creació de valor de valor econòmic a valor compartit

Aquesta conversió, si és real, ha d’impactar en totes les àrees d’activitat de l’empresa, des de la seva missió, visió, valors i governança, fins a tots els detalls de com opera.

TRANSFORMACIONS A FER

Una excel·lent síntesi d’aquests impactes i de les transformacions que cal fer per caminar-hi la trobem en el model proposat per Rosaria Ferlito, Rosario Faraci.

Framework Sustainable Business Models

Queda clar que cal la introducció de la Sostenibilitat en la forma de fer negocis, no com a greenwashing, sinó com un element estructural constitutiu de la manera de ser i fer de l’empresa en tots els seus àmbits.

És un aspecte que encara que ara pugui semblar novedós, ràpidament esdevindrà un requisit indispensable en un món cada vegada més escàs de recursos, uns consumidors cada cop més conscienciats i una legislació que anirà fixant els paràmetres d’actuació.

LA QUARTA DIMENSIÓ: LA SOSTENIBILITAT

Un dels molts aspectes a debatre és l’impacte d’afegir aquesta quarta dimensió, “Sostenible”, a les ja clàssiques de Desitjable, Factible i Viable.

Desitjable, Factible, Viable

El que abans eren 7 punts a considerar ara es transformen en 15 i alguns donen pistes d’allò que al que cal estar atents per analitzar el present per estar preparats per posicionar-se en el futur de seguida que es materialitzi.

Desitjable, Factible, Viable i Sostenible

CONSEQÜÈNCIES

De tot això en podem extreure algunes conseqüències, no totes noves, però sí que algunes estan modulades per aquest nou escenari:

  • La “garantia” d’èxit que donava que un producte/servei fos desitjable, factible i viable, s’anirà diluint per la irrupció de la sostenibilitat d’un nou requisit sine qua non
  • La sostenibilitat és una estratègia que ha de passar a ser factor estructural de l’empresa i de com aquesta opera
  • Cal explorar a fons les idees i iniciatives sostenibles, que actualment no presenten un model de negoci immediat, per fer-les viables
  • Cal mantenir una vigilància tecnològica per aprofitar nous avenços que permetin realitzar idees i projectes que, essent sostenibles, actualment no són factibles
  • Cal fer un seguiment dels canvis socials i tendències. Amb la creixent consciencia pel medi ambient i la sostenibilitat, productes i serveis sostenibles que actualment podríem catalogar com a “no desitjables”, poden canviar ràpidament el seu posicionament en la ment del consumidor, amb possible creació d’oceans blaus

CONCLUSIONS

Cal transformar l’empresa amb una estratègia de sostenibilitat que abasti tots els seus àmbits. I apostar fort per aquells projectes i idees que a més de complir els criteris clàssics de ser desitjables, factibles i viables, siguin sostenibles per a la comunitat, la societat i l’entorn, perquè són un clar vencedor en l’escenari actual i proper.

I la seva probabilitat d’èxit anirà en augment.

[Article publicat originalment a Linkedin]

Prototipatge amb LEGO a la Universitat de Girona

Fent viure l’aventura del prototipatge amb LEGO en la 𝘐 𝘔𝘰𝘴𝘵𝘳𝘢 𝘥’𝘌𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘦𝘥𝘰𝘳𝘪𝘢 𝘜𝘯𝘪𝘷𝘦𝘳𝘴𝘪𝘵𝘢̀𝘳𝘪𝘢 a la Universitat de Girona, en el Taller 𝘾𝙤𝙣𝙚𝙞𝙭 𝙦𝙪𝙚̀ 𝙚́𝙨 𝙚𝙡 𝙥𝙧𝙤𝙩𝙤𝙩𝙞𝙥𝙖𝙩𝙜𝙚 𝙞 𝙚𝙭𝙥𝙚𝙧𝙞𝙢𝙚𝙣𝙩𝙖-𝙝𝙤 𝙖𝙢𝙗 𝙇𝙚𝙜𝙤 de Co-Emprèn.

Emprenedors, professors i estudiants, han pogut experimentar 𝘦𝘯 𝘱𝘳𝘰̀𝘱𝘪𝘢 𝘤𝘢𝘳𝘯 (𝘭𝘦𝘢𝘳𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘣𝘺 𝘥𝘰𝘪𝘯𝘨), què és això de prototipar. Després del prototipatge amb LEGO, hem reflexionat sobre les claus dels prototipus i la seva utilitat. Finalment hem revisat la teoria i una col·lecció de tècniques per prototipar segons els objectius a assolir.

LEGO és una de les eines que ens facilita donar forma a les idees i conceptes per convertir-les en solucions i poder-les fer evolucionar de forma col·laborativa. 

Molt agraïts als participants, que des del primer moment han tingut l’esperit 𝘦𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘦𝘥𝘰𝘳 – tal com aconsellava un dels emprenedors de la taula rodona anterior – buscant aprendre i millorar les propostes.

La Universitat de Girona (UdG) ha acollit aquesta I Mostra dins les activitats de la Xarxa d’Emprenedoria Universitària. La XEU engloba les 12 universitats catalanes. La Mostra ha estat organitzada conjuntament per la Càtedra de Joves Emprenedors de la UdG i la Unitat d’Emprenedoria de la Universitat de Vic.

Ep! I Quin servei és aquest?

On the board again! Emprenedoria gamificada al Campus Ítaca de la UAB

On the board again. Emprenedoria al Campus Ítaca de la UAB

On the board 😉 again! Emprenedoria gamificada. Esbrinant com aprendre a gestionar una empresa de la forma més lúdica possible, amb els nous participants del Campus_Ítaca de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Encantat de col·laborar amb la professora de la UAB Carme Casablancas, co-autora del joc Biznelis, a dinamitzar aquesta sessió gamificada en l’àmbit d’Empresa i Emprenedoria.

Els participants s’enfronten a la complexitat que suposa gestionar molts factors alhora i a haver de prendre decisions per tirar endavant l’empresa. Les dificultats els generen un seguit d’emocions i d’estats d’ànim que també cal superar per assolir resultats satisfactoris. Això aporta l’Emprenedoria gamificada.

L’aprenentatge sorgeix de reflexionar sobre l’experiència viscuda, compartir-ho i posar-hi ordre.

El Campus_Ítaca és un dels programes socioeducatius amb més recorregut de la UAB. S’adreça a adolescents amb bon rendiment acadèmic per tal de motivar-los a continuar vinculats als estudis un cop acabada l’etapa obligatòria. Des del 2004, hi han participat més de 5.000 nois i noies.

Ep! Quin servei és aquest?

Fer créixer empreses des de darrere la mascareta!

Campus Ítaca UAB 2020.07.16

Fer créixer empreses des de darrere la mascareta!

Cooperant amb la professora de la UAB Carme Casablancas a dinamitzar una sessió gamificada amb els adolescents del Campus_Ítaca de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Aquest campus s’adreça a adolescents amb bon rendiment acadèmic per tal de motivar-los a continuar vinculats als estudis un cop acabada l’etapa obligatòria.

En l’àmbit d’Empresa i Emprenedoria, avui hem experimentat l’aventura i la complexitat de fer créixer i gestionar empreses, competint amb altres, a través del joc Biznelis, del qual la Carme n’és co-creadora. Després, hem reflexionat individualment sobre l’experiència viscuda i els aprenentatges obtinguts, per posar-los en comú i destacar els més rellevants.

El #Campus_Ítaca és un dels programes socioeducatius amb més recorregut de la UAB. Es va iniciar el 2004 i, des de llavors, més de 5.000 nois i noies han participat al programa, majoritàriament provinents d’instituts del Vallès Occidental.

Ep! I Quin servei és aquest?