Presentació del Decàleg del bon “Brainstormià”
Aquest irreverent decàleg va ser escrit per desbloquejar un grup incipient de participants en una sessió de Brainstorming.
- Estima el Grup per damunt de tots els individus. Accepta absolutament la seva composició i integra-t’hi totalment. Tal com passa en el cos humà, altrament series un càncer.
- No utilitzis cap nom propi, ni el teu ni especialment el de cap superior jeràrquic, en va. No hi ha, per a bé o per a mal, idees d’un o altre, sinó del Grup.
- Gaudeix sense tensions dels “descansos creatius”, entre reunió i reunió. Relaxa’t. La incubació subconscient és un dels principis bàsics de la ideació.
- Honora degudament totes les idees sorgides, per extravagants i incomprensibles que et semblin, perquè sempre són pares i mares d’altres.
- No matis mai una idea, encara que et sembli dèbil o “tonta”; deixa-la viure. Ideació i selecció mai han de ser simultànies.
- No t’auto-censuris. Per crear s’ha de gaudir. Escriu i digues el que et vingui de gust, sense importar el que transgredeixis. Mai et reprimeixis; experimenta noves postures i formes de considerar el tema (així han vingut al món molts dels seus més preclars fills i idees).
- Roba idees. En les diferents fases de la ideació, escolta amb vivacitat i aprofita’t dels descuits; repeteix variant quelcom, combina, digues-ho d’una altra manera, digues “allò” quan ho vagi a dir un altre o així t’ho sembla; no et quedis sense dir o escriure res perquè creguis que “és d’un altre”.
- Menteix, fabula, somnia despert o semi-despert; fes-ho en veu alta (o per escrit). Fes-te passar per l’intel·ligent i imaginatiu creador que ets. Descobrim les lleis que no estan sota els fenomens coneguts i així crearem nous fenomens. Deixa que els que no s’atreveixen a mentir diguin que un i un són dos (je, je).
- No desitgis la conversa parcial, l’acceptació, la complicitat del teu proïsme. En tot moment una sola reunió, un sol canal de comunicació. Digues (o escriu, etc.) el que sigui a tot el Grup.
- Sigues cobdiciós, insaciable, perquè quantitat és qualitat.
Aquests deu manaments – perdó per aquesta utilització que, en definitiva, no és més que un homenatge a la immortal fórmula del Decàleg – es resumeixen en dos: Estima el Futur sobre tots els Passats i el Present per amor al Futur.
Bibliografia
- © Julian Plana Pujol – “Creatividad en la gestión” – Cuadernos ESCA de gestión de sucursales – Serie/Desarrollo de Recursos Humanos, nº 13 – Confederación Española de Cajas de Ahorros – Madrid, 1988 – Traducció: Sèrie Tècniques de creativitat d'innovaforum * Reproduït amb autorització de l’autor (Gràcies!) *