Els Sistemes de Suggeriments pretenen aprofitar les idees i la Creativitat dels col·laboradors de l’empresa, però no sempre són un èxit. Heus ací una reflexió sobre Creativitat corporativa i els Sistemes de Suggeriments.
L’home de les Idees
Fa quatre anys vaig treballar com a consultor en una empresa industrial. Recordo que sortint d’una reunió vaig passar per davant d’una Bústia de Suggeriments en el passadís. Al costat de la bústia hi ha havia una safata amb impresos, per triplicat, perquè els empleats expliquessin les seves idees. Al costat hi havia una explicació del procés de recompenses, mitjançant el qual els empleats podien aconseguir una bona prima en efectiu basada en un percentatge del benefici tangible.
Forat negre
En aquella època jo estava una mica atordit per la mentalitat estreta amb que el client enfocava el tema de la innovació i, per un moment, vaig considerar la possibilitat de posar-hi un suggeriment meu: “Gasteu 2 milions en bitllets de loteria – podríeu obtenir uns guanys de dos-cents milions en una setmana”. El trist és que això, per a mi, era una broma, però pels empleats de l’empresa, la bústia en si era una broma. Per a ells era el forat negre – mai més sentirien dir res més de cap idea que hi dipositessin, i sabien que el seu superior revisava totes les idees abans de fer-les pujar cap a la direcció.
Actiu important
Vaig deixar en un racó la meva experiència amb les bústies de suggeriments durant molt temps i em vaig concentrar en altres coses, tals com la informació a la direcció. Recentment, no obstant, la gent ha començat a ressuscitar les antigues bústies de suggeriments, aquest cop en el context de la Gestió del Coneixement. La idea bàsica és simple – la gent és l’actiu més important i probablement hi ha molt potencial de creativitat i de resolució de problemes en cadascú. D’alguna manera, si poguessis capturar aquestes idees, la teva companyia podria canviar radicalment.
Tercera opció
El problema és el profund recel sobre el procés de creació i revisió de les idees. Hem fet una certa recerca a partir d’anècdotes en aquest àrea i hem descobert que, en primer lloc, la gent no pensa que les seves idees se les llegeixi mai ningú, i en segon lloc, que si mai fossin llegides ningú no faria mai res amb aquestes idees. Encara pitjor, del que els empleats no se n’adonen és que hi ha una tercera opció, i és que les seves idees s’implementin però ningú mai informi o recompensi a la persona que va tenir la idea inicialment.
El problema de les idees
Per a mi, resoldre el problema de les idees porta al “cor” de la gestió del coneixement. Actualment, la major part del treball sobre la gestió del coneixement s’ocupa del “cap” i el “sistema nerviós” que tenen a veure amb l’organització i l’estructura de la informació, les quals, quan es fan bé, ajuden a millorar la productivitat i a reduir les repeticions i els errors. El futur d’una empresa, no obstant, ve determinat per la innovació, i l’aprofitament de la inventiva de la gent.
Mantenir informat
A partir de la nostra experiència en la Gestió del Coneixement, hem desenvolupat una aplicació de negoci anomenada Idea Central. El seu propòsit és capturar idees, assegurar-se que es revisin, i anar informant a la gent del que va passant. L’avantatge sobre la bústia de suggeriments tradicional és que construïm un procés de negoci al voltant de la creació i revisió d’idees, per tal d’assegurar que la gent està informada dels resultats.
Idees perilloses
Per suposat que, quan t’hi poses a dins, la creació d’idees no és tan obvia com sembla. Els alts executius de l’empresa sovint tenen expectatives irreals sobre la qualitat de les idees que sortiran. Al mateix temps, temen les ramificacions polítiques que poden tenir les idees “perilloses” que es poden escampar si estan accessibles en un lloc compartit. El que hem intentat és desenvolupar una aplicació que és molt amigable pels creadors d’idees i pels gestors als qui s’encarregui la seva revisió.
El nostre objectiu
Junt amb l’aplicació hi ha la guia de desplegament de negoci en la que hem destil·lat les troballes i les millors practiques de la nostra recerca en un document, per ajudar als gestors a implementar l’aplicació per ells mateixos. Acceptar o no les nostres recomanacions és decisió de cadascú. El nostre objectiu és ensenyar a la gent a implantar amb èxit per ells mateixos un projecte de creació d’idees i que no depenguin de consultors que els facin la feina. La novetat d’aquest enfocament és que estem intentant reduir la quantitat de treball de consultoria que es necessita per implementar aplicacions. Creiem que aquest és el camí que altres també agafaran quan intentin introduir les seves solucions en el mercat de consum.
El que passa
En certa manera, Idea Central és un inici per a nosaltres ja que el nostre negoci és la informació a la direcció. No vàrem començar amb el propòsit de fer-ne un producte d’això, en certa manera “va passar”. Fa uns quants mesos ens vàrem adonar que teníem una gran quantitat de creativitat atrapada dins del cap de cadascú a la nostra empresa. Algú va començar a fer una aplicació interna per capturar aquestes idees. L’aplicació va anar creixent en envergadura a mesura que consideràvem tots els enfocaments de la gent i del negoci – això és el que passa quan llogues MBAs i PhDs! Finalment, quan el sistema ja funcionava, algú va suggerir que hauríem de vendre la nostra pròpia aplicació, i heu-nos ací amb un producte destinat al mercat de consum. Això ve a mostrar el que passa quan li dones a la gent l’oportunitat de ser creativa.
Bibliografia
- © Mark Turrell – Idea man, Groupware and Communications, Vol 5, Q1 99, Pàg. 11 – Traducció: innovaforum